
Festivalul Naţional de Artă Naivă ediţia a VII-a, 2020
În octombrie, lumea bună a artei naive se reuneşte la Oradea
La mijloc de octombrie, când toamna este deja instalată cu drepturi depline, lumea bună a artei naive îşi dă întâlnire la Oradea. De la colecţionari la pasionaţi de artă şi de la artişti mari şi mici la iubitori de frumos, toată lumea are aceeaşi destinaţie: Festivalul Naţional de Artă Naivă, cel mai important eveniment din ţară dedicat în exclusivitate artei naive. An de an, capitala Bihorului devine astfel, pentru câteva zile, capitala artei naive contemporane româneşti.
Ediţia din acest an, cea de-a 7-a, va găzdui aproape 100 de lucrări din toată ţara, atît contemporane cât şi aparţinând unor artişti de mult dispăruţi, majoritatea foarte căutaţi astăzi de colecţionari. Cu ajutorul Asociaţiei Artiştilor Naivi din România, scena artistică naivă prinde contur, încet, dar sigur, pe fondul unui interes tot mai mare din partea consumatorilor mai vechi sau mai noi. Şi dacă ţinem cont că la ediţia de anul trecut aproape 75% din expoziţie a fost vândută, chiar se pare că arta naivă câştigă teren.
În ceea ce priveşte arta naivă, considerată o nişă, Asociaţia Artiştilor Naivi din România are meritul de a fi format o piaţă incipientă care creşte şi se dezvoltă de la an la an, de a fi contribuit la formarea unui nucleu de oameni care vor să afle mai multe despre acest gen de artă şi din care se vor forma viitorii colecţionari de artă naivă. Este însă nevoie de o educare continuă, de o „evanghelizare” a pieţei din România. Interesul pentru arta naivă, chiar dacă în creştere, este încă la început, dar potenţialul este foarte mare.
La această a VII-a ediţie a Festivalului Naţional de Artă Naivă organizatorii vin cu câteva surprize. Pe lângă secţiunea „debutantul anului”, reprezentată anul acesta de sclipitoarea Maria Ghercă, pe lângă celelalte manifestări ale festivalului (conferinţe, lansare de carte – anul acesta, două cărţi de poezie ale pictoriţei naive Maria Lupu, workshop-uri, spectacole de teatru ţărănesc etc.) a fost introdusă şi proiecţia de film documentar, în parteneriat cu Cinema Palace. De asemenea, o altă surpriză este expunerea de lucrări aparţinînd unor artişti naivi demult dispăruţi: Elisabeta Arhip, Maria Caciora-Taşnicu (considerate unele dintre cele mai mari artiste naive din ţara noastră), precum şi Viorel Cristea (considerat cel mai mare peisagist naiv din Europa). Lucrările, deosebit de valoroase prin raritatea lor, provin din colecţii particulare. Şcoala Populară de Arte din Botoşani expune lucrări din colecţia proprie, aparţinînd unor artişti naivi absolvenţi ai instituţiei.
De asemenea, începînd cu joi, 15 octombrie, ora 17:30, cînd va avea loc vernisajul, pe simezele Muzeului Ţării Crişurilor vizitatorii pot admira aproape toate tehnicile artistice: pictură în ulei şi acrilic, grafică (gravură), sculptură, ceramică şi, în premieră la această ediţie, tapiserie (atît manuală cît şi ţesută în tehnicile haute lisse şi bas lisse).
Toate acestea au fost posibile cu ajutorul partenerilor festivalului: Consiliul Judeţean Bihor, Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Bihor, Muzeul Ţării Crişurilor, Revista „Familia”, Fundaţia Comunitară Oradea, Cinema Palace, TVR Iaşi, Cineforma Video Production, Liceul de Arte Oradea, Colegiul Naţional Iosif Vulcan, Liceul Ortodox Episcop Roman Ciorogariu, Liceul Teoretic Onisifor Ghibu şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Bihor.
Lasă un comentariu