
Aparenţă şi esenţă, expoziţie personală la Oradea a artistului Adrian Donisanu
Arta naivă rezonează din nou, ca în fiecare an în această perioadă, cu sufletele orădenilor, prin expoziţia „Aparenţă şi esenţă” a pictorului naiv Adrian Donisanu, aflată pe simezele Sinagogii Neologe Sion, spaţiu cultural neconvenţional. Pînzele expuse sunt parte dintr-un permanent joc, în care aparenţa este uneori esenţă şi invers.
Pasiunea pentru pictură a influenţat evoluţia artistică a omului Adrian Donisanu şi rafinarea sensibilităţilor sale. Întrebarea este dacă Donisanu ar fi fost Donisanu fără arta naivă, sau în afara sa. Probabil că nu, căci acest gen de artă pare creată special pentru el. Tablourile sale au o trăsătură inconfundabilă: personajele plutesc în cadru, aidoma operelor chagalliene. Din acest motiv, lucrările sale par să se afle într-o continuă… alunecare. Sensurile, reale sau ghicite, glisează cu ironie dar şi cu inocenţă. În pînzele lui Adrian Donisanu este ba o lume stridentă a spectacolelor, ba una iconoclastă, ba una a mărturisirilor. Un drum care îşi păstrează prospeţimea, nu cade grosolan în păcatul comercialului.
Marile teme iconografice ale artei populare, ba chiar şi ale celei religioase pe alocuri, se îmbină în mod curajos în lucrările artistului: „Nu poţi descrie lumea satului fără o biserică, nu poţi desprinde pe ţăran de divinitate, chiar dacă abordez un tablou din perspectivă mai degrabă laică, cu note de umor, iar coloristica, dublată de simbolistică, sugerează toate acestea, sunt ele însele un act de credinţă”, spune autorul.
Arta lui militează pentru cîştigarea constantă, de către artist, a unor noi modalităţi de comunicare cu privitorul, în acord cu perspectivele actuale asupra acestui gen de artă. Iar culorile, ce miracol fantezist devin ele în mîna acestui artist naiv despre care s-a scris mult prea puţin ! Coloristica şi simplitatea ritualică a scenelor decupate din existenţa cotidiană a satului sînt atributele cele mai vizibile ale picturii lui Adrian Donisanu.
Expoziţia de artă naivă Aparenţă şi esenţă, a artistului Adrian Donisanu, a fost vernisată joi la Sinagoga Neologă Sion, în prezenţa a zeci de orădeni iubitori de cultură, a câtorva oficialităţi şi a autorului.
Expoziţia, cuprinzând peste 40 de tablouri de dimensiuni mari, a fost deschisă de Angela Lupşea, directorul Fundaţiei pentru Protejarea Monumentelor Istorice din Judeţul Bihor: „Ceea ce este imediat observabil este multiculturalitatea pe care o degajă tablourile în acest spaţiu al fostei sinagogi. Vioiciunea şi puritatea culorilor, luminozitatea lor, sunt un alt element extraordinar care cucereşte”.
Spre deosebire de alţi artişti, care au adoptat anumite tehnici de care cu greu reuşesc ulterior să se debaraseze şi care le înfrînează creativitatea, Adrian Donisanu face totul foarte natural. Tablourile lui recompun universul campestru băcăuan din zona sa natală, însă reaşezate şi recompuse prin privirea îndrăgostitului de truda ţăranului, semenul său, îndrăgostit la rîndu-i de natura înconjurătoare. În tablourile lui Donisanu lumea satului şi natura ne apar mult mai bogate şi mai complexe decît le văd ochii celor din mediul urban sau semi-urban, învăluindu-te într-o atmosferă de feeric rai terestru. „Cred că e extrem de important motivul pentru care pictezi şi pentru cine pictezi. Atitudinea ta faţă de viaţă îţi conturează mesajul. În acest fel definesc eu mesajul unei lucrări de artă. Frumuseţea stă în actul de a lucra”, afirmă artistul.
În sală, pe lângă orădeni pasionaţi de frumos, s-au aflat şi turişti, aflaţi în trecere prin Oradea. Printre ei, câţiva turişti din Franţa: „Ne lasă impresia unei expoziţii ce serveşte artei naive româneşti şi confirmă valoarea artiştilor naivi români în contextul european al acestei arte „.
Asociaţia Artiştilor Naivi din România, organizaţie cu serioase iniţiative de proiecte culturale, este o organizaţie profesională unică în România, dedicată exclusiv artei naive, iar expoziţia găzduită de Sinagoga Neologă Sion face parte dintr-un amplu proiect de popularizare a acestui gen de artă, din ce în ce mai apreciată şi mai admirată la nivel internaţional. Expoziţia este cu vînzare şi va rămâne pe simeze până în 3 septembrie. Toate aceste manifestări culturale converg către ediţia a V-a jubiliară a Festivalului Naţional de Artă Naivă, care va avea loc în octombrie la Oradea în parteneriat cu Consiliul Judeţean Bihor, Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Bihor, Muzeul Ţării Crişurilor, Revista „Familia”, Fundaţia Comunitară Oradea, Cinema Palace, Liceul de Arte Oradea şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Bihor.
Lasă un comentariu