mircea-cojocaru-popas-la-fintina

Întîlnire cu arta naivă. Poduri către suflet

Arta naivă contemporană din România suscită un interes crescut datorită bogăţiei temelor şi culorilor, datorită permanentei… reînnoiri, a accesibilităţii şi deschiderii ei. Este vorba, în primul rînd, de emoţie: cînd zîmbeşti, arta încetează să mai fie ermetică, se împrieteneşte cu tine.

 

Numit încă de la prima ediţie festival, Festivalul Naţional de Artă Naivă este un eveniment-premieră dedicat în exclusivitate artei naive contemporane româneşti: reuneşte timp de o lună, la Oradea, peste 40 de artişti şi invitaţi speciali, critici de artă, colecţionari şi public în spaţiile expoziţionale generoase ale Muzeului Ţării Crişurilor. Căci interesul colecţionarilor şi al instituţiilor de cultură pentru arta naivă românească are rol de legitimare şi de consolidare a preferinţelor publicului. Asociaţia Artiştilor Naivi din România, în parteneriat cu o serie de instituţii culturale, organizaţii şi companii a reuşit să creeze un eveniment dedicat artei naive contemporane româneşti şi să reunească idei, instituţii, oameni diverşi într-un cadru perceput ca activ şi coerent. Entuziasmul, efervescenţa şi interesul cu care a fost primită această manifestare, încă de la prima ediţie (sute de participanţi la vernisaje, ample spaţii editoriale etc.), este relevant pentru modul în care arta naivă contemporană românească este percepută şi receptată.

 

Însă ceea ce reuşeşte practic Festivalul Naţional de Artă Naivă de la Oradea este o necesară întîlnire a tuturor… elementelor ce conduc la o relaţie puternică a artei naive cu societatea. Organizatorii s-au gîndit la toate cele necesare unui asemenea eveniment major: cataloage şi promoţionale, cheltuieli cu deplasarea, cazarea şi masa invitaţilor suportate de organizatori şi parteneri, mediatizare eficientă, prezenţa artiştilor naivi. Aceasta din urmă este, dintre toate, cheia de boltă a festivalului, prin formarea unei redutabile comunităţi artistice. Această comunitate artistică funcţionează deja foarte bine, astfel că în cîţiva ani se impune dezvoltarea festivalului către o manifestare europeană.

 

Conceptual, evenimentul reuşeşte să propună o ordine în ideile artiştilor naivi contemporani. Fără a fi rigidă sau restrictivă, această ordine reuneşte, în premieră, cea mai mare parte a oamenilor de valoare care alcătuiesc scena artistică naivă românească, care avea nevoie de un eveniment la care pasionaţii să se întîlnească, unde să aibă loc dialoguri, conferinţe, lansări de carte, spectacole etc. Acest festival se vrea şi un bun promoter pentru artişti şi lucrările lor, căci un eveniment mare, care reuşeşte să adune o bună selecţie de artişti, devine automat o platformă interesantă pentru publicul specializat din ţară şi din străinătate (galerişti, curatori sau colecţionari, care pot vedea aici un spectru larg de artă naivă, din care vor alege axa de interes).

 

Realizarea, pînă acum, a Festivalului Naţional de Artă Naivă, este rezultatul coalizării mai multor actori. Foarte mulţi dintre parteneri văd în acest eveniment ocazia ca Oradea să redevină oraşul care mai era acum 70-80 de ani, o urbe eminamente artistică, relevantă pentru toată scena naţională de cultură. Vernisajul expoziţiei festivalului va avea loc vineri 14 octombrie, la ora 16:00, la Muzeul Ţării Crişurilor (Palatul Baroc).

Publicat de:

admin

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate ca (obligatorii):

Articole asemănătoare

Înapoi sus