Cetatea Oradiei i-a primit cu generozitate pe membrii Asociaţiei Artiştilor Naivi din România
În cea de-a treia zi a Festivalului Naţional de Artă Naivă de la Oradea, înainte de plecarea spre casă, artiştii naivi invitaţi au primit din partea Asociaţiei Artiştilor Naivi din România un tur gratuit al Cetăţii Oradea, o bijuterie arhitectonică medievală recent restaurată.
Oaspeţii Asociaţiei Artiştilor Naivi din România au fost de-a dreptul încîntaţi de modul cum arată Cetatea Oradiei după restaurare, atmosfera fiind efectiv cea dintr-o cetate “vie”. Curioşi în legătură cu istoria Cetăţii, au aflat că în secolul XI, regele Ladislau I zideşte aici o mînăstire fortificată, punînd astfel bazele viitoarei cetăţi. Papa Celestinus al III-lea l-a şi sanctificat ulterior pe regele Ladislau I. În 1401, papa Bonifaciu al IX-lea a ridicat catedrala din Cetate la rangul bisericilor San Marco din Veneţia şi Santa Maria Portiuncula din Assisi, aceasta devenind loc de pelerinaj european. În catedrala din cetate au fost înmormântate 7 capete încoronate: Ladislau I al Ungariei, Andrei al II-lea al Ungariei, regina Beatrix de Luxemburg, sotia lui Carol Robert de Anjou, regina Maria de Ungaria si regele-imparat Sigismund de Luxemburg. În 1367, aici a fost înmormântată şi Elisabeta, soţia ducelui Wladislaw de Opole, fiica lui Nicolae Alexandru Basarab. În secolul XV Cetatea Oradea era un important centru al umanismului şi Renaşterii europene. Şi tot atunci, celebrul fizician al Universităţii din Viena, Georg von Peuerbach a înălţat la Oradea un observator astronomic, punînd aici meridianul zero !! La 24 februarie 1538 se încheia în cetate „Pacea de la Oradea”, primul tratat internaţional care consfinţea separarea totală a Transilvaniei de Ungaria. Istoria este mult mai ampla, Cetatea Oradea fiind un bastion care a rezistat sutelor de ani de istorie.
Despărţirea de artiştii naivi invitaţi la cea de-a doua ediţie a Festivalului Naţional de Artă Naivă de la Oradea a fost emoţionantă, însă toţi participanţii au promis să revină anul viitor, la ediţia a III-a J
Lasă un comentariu